sobota 5. října 2013

(Ne)kvalita nových vinylů...

Staří hifi pardové, ale i mlíčnáci jako jsem třeba já říkají že, nové vinyly už nejsou jako ty staré. Tenhle trend není jen v Hifi, takže bych tomu klidně i věřil, jenže jak mám pohrdat něčím co jsem nikdy neslyšel? Pořídil jsem si teda 2 nově lisovaná LP alba a rád bych se podělil o pár postřehů.




Výběr nakonec padl na nové 2LP od australských Dead Can Dance jménem Anastasis(2012) a singl od Marillionů, Grendel (2013). Zaměřil jsem zejména na kvalitu zpracování vylísků, ale i obalů a první dojem ze zvukové projevu desky.

Marillion - Grendel

Zpracování LP: Všiml jsem si docela znatelných otřepů u středícího otvoru a potom jeden docela ostrý otřep na boku desky, od kterého se dá i poranit prst když držím desku za okraj. Vinyl se zdá dostatečně těžký a potisk se jeví jako kvalitní, takže uvidíme co s ním udělá pár přehrátí. předpokládám že by měl vydržet.


Zvuk: Bude to znít asi blbě ale deska zní stejně špatně jako na digitálu. Myslim si, že takhle skladba je jak ve studiové, tak i koncertní verzi nahrána už v základu vcelku nekvalitně, takže zní na obou médiích naprosto stejně. Podotýkám že je to můj osobní názor, možná že někomu se nahrávka zdá být v pořádku.

Obal: Jelikož jde o picture disc tak deska byla v průhledném pouzdře z tvrdé fólie, takže kvalitu obalu nehodnotím. Tracklist je přímo na desce.


Dead Can Dance- Anastasis

Zpracování LP: Stejně jako u Grendela jsou zde jasné otřepy na středící díře, a to u obou desek. Na etiketě u LP č.1 je jasně vyryté písme A (jmenuje se sice Aleš ale desky si opravdu nepodepisuju :-) ). Myslím že jde o chybu a nemá to tam co dělat. Vinyl je vcelku těžký v porovnání s českými deskami, je možné že se jedná o 180g verzi. Ořez obvodu desky je zde výrazně lepší než u předešlé LP Grendel.



Zvuk: Tuto album mám velmi dobře naposlouchané z PC ve formě FLACu a patří zvukově zatím k tomu nejhoršímu co tato formace nahrála. I nové remastery jejich starých alb jsou zvukově hůře hodnocená. Nové album se mi zdá v některých momentech hodně uřvané a poslech mě docela unavuje. Nejvíce je tohle slyšet u jinak výborné skladby Return of The She - King. Vinyl mě na první poslech naprosto vyděsil. Zvuk bez výšek, jakoby pod dekou, bez prostoru. Jediné pozitivum že to nebylo uřvané, jako z digitálu. Na druhý poslech jsem na zesilovači přidal výšky (cca. 3-4 dB podle zdvihu potenciometru který má +-8dB) a dalo se tu vcelku slušně poslouchat. Některé skladby byly ale stejně takové bez života. Celkově rozporuplné pocity, protože se mi libí že to není uřvané, ale zas je to takové moc temné.

Obal: Kvalitně zpracovaný. Vnitřní obaly klasiky z papíru s vnitřní umělou folií. Zde bez výtek.

Závěr

Tomu kdo to dočetl až sem, gratuluju. Doufám že jsem Vás svým neodborným popisem neunudil k smrti. A teď k čemu jsem to tady takto zdlouhavě popisoval?

Pokud máte nějaké zkušenosti s novýma nebo třeba i staršíma LP deskama napište mi Vaše zkušenosti do komentářů. Zajímali by mě Vaše konkrétní zkušenosti, ať už po stránce zpravování nových desek nebo jejich zvuku. Dále bych rád poprosil pamětníky (snad to pojmenování naurazí ), jestli tohle zpracování bylo i nových desek před těmi X lety a to zejména ty otřepy, protože to mě docela zarazilo. Díky moc.



4 komentáře:

  1. Chybí zcela info o kvalitě nebo nekvalitě RIAA předzesilovače (a samozřejmě další sestavě, na které bylo posloucháno), který dokáže se signálem udělat divy - pokud je špatně udělaná korekce, stojí i výsledek za 2 věci...

    OdpovědětVymazat
  2. RIAA Předzesilovač používám Actidamp mk.II verze 2 (na jedné desce, ala mkIV). Zesilovač je Pioneer A-656 mk.I a bedny zatím Elektronika Praha RS238 verze B. Gramo NC470 s vložkou AT95E.
    Ano, není to zrovna žádná hitparáda a jsem si toho vědom. Proto nyní pracuju na nových bednách s modernějším osazením, monobloku pro dva suby, 2x sub s ARN8604 a taky na renovaci Tesly NC440 která vystřídá 470tku.

    OdpovědětVymazat
  3. Ještě doplním to, že popravdě mě ani tolik nezarazil zvuk těch nových desek, jako spíš kvalita zpracování. Ty otřepy, rýhy a hrany o který se člověk klidně i řízně mi nepřijdou zrovna košér.
    Jinak od té doby jsem pořídil další nově lisovaný desky a povětšinou spokojenost a to i se zvukem.

    OdpovědětVymazat
  4. souhlasím s článkem. taky jsem se v poslední době setkal s několika nekvalitními novými LP deskami. otřepené středy, škrábance..

    OdpovědětVymazat